E. haoros@haoros.com

F. (718) 247-6016

Haoros UBiurim - הערות וביאורים
ז' אד"ר - ש"פ תצוה - תשס"ה
הלכה ומנהג
האכלת אורחים ועניים מוצרים שאינם בתכלית ההידור
הרב מרדכי מנשה לאופר
שליח כ"ק אדמו"ר - אשדוד, אה"ק

שאלה: בכמה ערים באה"ק ת"ו הוקמו בשנים האחרונות ע"י השלוחים ועסקני אנ"ש וכיו"ב או גופים אחרים של יראי ה' שומרי תומ"צ, בתי תמחוי, מעיין בתי "הכנסת אורחים", בהם מאכילים כל דכפין נזקקים וכיו"ב באכילה ושתי' וכו'.

חלק מהמזון וכו' מסופק לבתי חסד אלו, מאולמות או מלונות בהם הכשרות היא מינימאלית (כגון רבנות מקומית או רבנות ראשית) ולאו דווקא "מהדרין". ויש המערערים שבכגון דא עלולים להכשיל כאלה המהדרים לאכול מהדרין ("גלאט" וכיו"ב) - וכמה נסתפקו האם מותר להמשיך בהנ"ל?

מענה: פשוט לכאורה שאם יש כאלה שלדידם הכשרים אלו אינם מספקים יש להדגיש זאת ולהעירם על כך, שלא ייכשלו כו'.

ובהנוגע להכלל - ראה לקו"ש חל"ה ע' 186: "הכנסת אורחים כדבעי היא שהמארח טורח בכל כחו לספק לאורחיו את כל צרכיהם . . ועוד זאת - שאין לו לערב החומרות שלו בהשתדלותו בהכנסת אורחים, אם על-ידי-זה יוגרע מטיב צרכיהם.

ויתירה מזו: יתכן שאורחיו יחמירו על-עצמם כמותו, אבל אין ענינו להכריחם על-זה כי-אם להכין סעודה בהרחבה, ובחירה בידם אם להחמיר על עצמם ועד כמה", עכלה"ק.

ואולי יש לומר שמקורו במשנה מפורשת במסכת דמאי פ"ג מ"א:

מאכילין את העניים דמאי ואת האכסניה דמאי . . גבאי צדקה - . . גובין סתם ומחלקין סתם, והרוצה לתקן - יתקן.

ופסק הרמב"ם (הל' מעשר פ"י הי"א): מותר להאכיל את העניים ואת האורחים דמאי, וצריך להודיעם. והעני עצמו והאורח, אם רצו לתקן מתקנים.

ועיין במפרשי המשנה אריכות ופרטים. רמב"ם הל' ברכות פ"א ה"כ. הל' שבת פכ"ה הי"ט. פיהמ"ש שבת פי"ח מ"א. סמ"ג עשין קלה. ועוד.

וראה שו"ע יו"ד סי' קיב [ס"ה: "יש אומרים שמי שיש בידו פת או שיש פלטר ישראל ויש פלטר עובד כוכבים עושה פת יפה ממנו או ממין אחר שאין בידו של פלטר ישראל מותר לקנות מפלטר עובד כוכבים במקום שנהגו היתר בפת של פלטר דכיון דדעתו נוחה יותר בפת פלטר זה מפני חשיבותו בעיניו הרי-זה כפת דחוקה לו".

ושם] סעיף יג: "מי שאינו נזהר מפת של עובד כוכבים שהיסת אצל בעל הבית הנזהר מפת של עובד כוכבים ועל השלחן פת ישראל ופת של עבוד כוכביםת היפה משל ישראל יבצע בעה"ב מן היפה ומותר בכל אותה סעודה בפת של עובד כוכבים".

ומלשון השו"ע משמע עוד יתירה מזו - שבעה"ב צריך לוותר על הידורו לטובת האורח.

[ולהעיר ממ"ש הב"י בסט"ו שם, ובהגהת הרמ"א שם אף שמסיים "ואין ללמוד מכאן לשאר איסורין"].

Download PDF
תוכן הענינים
גאולה ומשיח
לקוטי שיחות
אגרות קודש
נגלה
חסידות
רמב"ם
הלכה ומנהג
פשוטו של מקרא
שונות