E. haoros@haoros.com

F. (718) 247-6016

Haoros UBiurim - הערות וביאורים
ש"פ תצוה - פרשת זכור - תשנ"ט
אגרות קודש
ההבדל בין בל"ג לגבול
הרב משה מרקוביץ
ברוקלין, נ.י.

באגרות קודש כ"ק אדמו"ר חלק ו נדפסו שתי אגרות שכתב להרמא"ל שפירא (ראש ישיבת תורת אמת), במענה על שאלתו באגרת הקודש סט"ו שמביא דוגמא על ריחוק הערך של החסד דאברהם לגבי החסד שלמעלה מההבדל בין אפר ועץ ולא מזה שא' מהם הוא גבול והשני בלי גבול. ובמכתב הראשון (ע' סט) עונה כ"ק אדמו"ר, דההבדל בין גבול ובל"ג הוא רק הבדל ב"כמות", משא"כ ההבדל בין אפר ועץ הוא הבדל איכותי. ואח"כ המשיך הנ"ל לשאול שההבדל בין גבול ובלי גבול הוא ריחוק איכותי וענה לו רבינו שוב (ע' ער), שגבול ובלי גבול הם באותה האיכות, וראי' לדבר, שעולם הזה הוא חלק מעולמות אין קץ, משא"כ ההבדל בין אפר ועץ הוא הבדל באיכות.

ולכאורה יש לעיין בהבנת הדברים, דהרי כשאומרים שהחסד שלמעלה הוא בלי גבול, אם כי המושג "בלי גבול" הוא מושג כמותי, מ"מ פשוט שחסד כזה שאין לו גבול, הרי "גם בתחלתו הוא ארוך", היינו שכל נקודה ונקודה שבו אין לה גבול, וההבדל בין חסד זה וחסד מוגבל הוא הבדל עד אין קץ (לו יהי שההבדל הוא הבדל "כמותי"), שהרי אין הפירוש שחסד בלי גבול הוא חסד העשוי מבלי גבול חסדים מוגבלים, אלא הוא חסד מסוג אחר לגמרי. משא"כ ההבדל בין אפר ועץ, אם כי הוא הבדל באיכות, מ"מ אי אפשר לומר שאין הם בערך כלל זה לזה. וא"כ השאלה הראשונה חוזרת למקומה, לכאורה.

ואולי יש לומר בזה, דגם במשל מעפר ועץ אינו המשל דומה לנמשל ממש, אלא שזה גופא ברצונו ללמדנו במשל, שההבדל בין הגבול והבלי גבול (החסד שלמעלה והחסד שלמטה) הוא הבדל איכותי.

Download PDF
תוכן הענינים
גאולה ומשיח
רשימות
לקוטי שיחות
אגרות קודש
נגלה
חסידות
הלכה ומנהג
פשוטו של מקרא
שונות